هوشبری 90 اراک

هوشبری 90 اراک

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 49
بازدید کل : 23215
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1


                        81 چه کنیم تا سکته نکنیم؟

دکتر علی‌اصغر بلوریان، فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق از ۲۶سال قبل جراحی قلب را شروع کرده و پس از اخذ بورد، دوره‌های تکمیلی فوق‌تخصصی را در مراکز مهم دانشگاهی آمریکا، سوئیس، فرانسه و انگلیس گذرانده و در ۱۲ سال گذشته بیشترین فعالیت خود را در زمینهجراحیکرونر(کرونری بای‌پاس) در حال تپش متمرکز کرده است.

وی در سال‌های اخیر با سفرهای مکرر به کشور تاجیکستان تلاش کرده تا در مرکز طبی دانشگاهی شهر دوشنبه، جراحیکرونر در حال تپش را به طور خیرخواهانه و با هزینه شخصی به جراحان تاجیک آموزش دهد.


با دکتر بلوریان درباره
اقداماتی که باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی می‌شود، صحبت کردیم.

بیماری‌های قلبی در زمره شایع‌ترینبیماری‌های اکثر جوامع بشری بوده و در بین بیماری‌های قلبی بیماری تصلب شرایینکرونری (شرایین تغذیه‌کننده ماهیچه قلب) مهم‌ترین و شایع‌ترین آنهاست، به شکلی که امروزه تقریبا در تمام آمارهای کشورها اولین علت مرگ‌ومیر (۵۰-۴۰درصد علل مرگ‌ومیر انسان‌ها) را به خود اختصاصمی‌دهد. بنابراین برای هر کشوری مهم است که بتواند به پیشگیری از بروز اینبیماری مهلک و درمان به موقع آن و جلوگیری از عوارض این بیماری بپردازد. بدیهی است بخش مهمی از سرانه بهداشتی در ممالک مختلف به درمان این بیماری و عوارض آن اختصاص دارد.

بنابراین بهتر است در این مختصر از عواملخطرزای بروز بیماری تصلب شرایینکرونری که اصطلاحا تحت نام «بیماریکرونری قلب» تعریف شده سخن به میان آورد.

این بیماری با رسوب چربی در جداره رگ‌هایخونرسان به ماهیچه قلب شروع می‌شود. رسوب چربی سبب تنگ شدن مجرای رگ شده و وقتی این تنگی بیش از ۷۰درصد سطح مقطع رگ را فرا گیرد منجر به کاهش جریان خون در رگ و بالطبع کاهش خون‌رسانی به ماهیچه قلب در آن ناحیهمی‌شود. بی‌شک در صورتی که این تنگی به سوی انسداد و رگ پیشرفت کرده یا لخته‌ای به طور حاد روی این تنگی سکنی گزیند و رگ به طور ناگهانی مسدود شود، خون‌رسانی به آن ناحیه از ماهیچه قلب
مختل شده و
سکته قلبی (آنفارکتوس میوکارد) عارض می‌شود.

آمارهایمختلف نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد کسانی که مبتلا به سکته قلبی حاد می‌شوند قبل از رسیدن به مراکزدرمانی فوت می‌کنند و بخشی از بیمارانی که با این وضعیت حاد به بیمارستان می‌رسند دچار عوارضخطرناک و مرگبار می‌شوند.

پیشگیری شامل حذف یا به حداقل رساندن عواملخطرزاست. مهم‌ترین عامل خطرزا در جامعه ما احتمالا میزانبالایچربی خون(کلسترول) است. بنابراین مردم باید آموزش داده شوند که طرز زندگی و تغذیه خودشان را به نحوی تنظیم کنند تا کلسترول خون آنها بالا نرود. این امر به خصوص نزد کسانی که سابقهفامیلی از این بیماریدارند بی‌نهایت مهم است. منظور اینکه در بعضی خانواده‌ها به طور ژنتیک استعداد برای رسوب چربی در رگ‌هایخونرسان به ماهیچه قلب وجود دارد و در صورتی که با رژیم غذاییمناسب بتوان میزانکلسترول خون را در پایین‌ترین حد ممکن نگهداشت، می‌توان تخمین زد که رسوب چربی در این افراد مستعد از نظر ژنتیکی تا حدود زیادی مهار شده است.

روی آوردن به استفاده زیاد از سبزیجات در رأس رژیم غذاییمناسب جای دارد و اصولا عقیده بر این است که اگر انسان از سبزیجات به وفور استفاده کند و محیط بدن را به سوی قلیایی شدن سوق دهد نه تنها از بیماریکرونری و سکته قلبیپیشگیریمی‌شود، بلکه رشد و نمو بسیاری از بیماری‌های خطرناک مثل سرطان که در محیط اسیدی صورت می‌گیرد کاهش می‌یابد و در واقع کسی که محیط بدنش قلیایی باشد از شر بسیاری از بیماری‌های مهلک خلاص می‌شود.

آموزش مداوم، دوره‌ای و در واقع گوشزد مکرر به مردم از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی مثل رادیو و تلویزیون(که در واقع خرج زیادی هم ندارد) می‌تواند در اصلاح رویه زندگی مردم از قبیل اصلاح رژیم غذایی، روی آوردن به ورزش و فعالیتفیزیکی در زندگیماشینیامروز و پرهیز از هیجانات و استرس‌های اجتماعی و خانوادگی(در حد ممکن) قدم‌های جدی و مؤثری بردارد.

برای پیشگیری از بروز اینبیماری مهم همانطور که گفته شد مهم‌ترین عامل خطرزامیزانبالایکلسترول خون است و عوامل دیگر خطرزا که باید در جهت پیشگیری از آنها اقدام کرد، عبارتند از: استعداد ژنتیکی، دیابت، افزایشفشار خون شریانی، استفاده از سیگار و دخانیات، استرس و هیجانات روحی، افزایش وزن، کم‌حرکتی و سن بالا.

خاطر نشان می‌شود در زندگیماشینیامروز به همه کسانی که به سن ۴۰ می‌رسند به خصوص آنهایی که سابقهفامیلی از بروز اینبیماری(بیماریکرونری) در خانواده دارند توصیه می‌شود که اولا به طور دوره‌ایمیزانفشار خون شریانی و میزان قند و چربی خون را خود اندازه‌گیری کنند تا در صورت بالا بودن فشار، قند و چربی خون نسبت به درمان آن اقدام کنند. ثانیا در رژیم غذایی خود تجدیدنظر کنند و استفاده از سبزیجات را سرلوحه برنامهغذایی خود قرار دهند. ثالثا از هیجانات و استرس‌های روحی تا حد ممکن پرهیز کنند. رابعا روزانه برنامه ورزشی تنظیم کنند و با فعالیتفیزیکی به جسم و روح خود کمک کنند.

 

نوشته شده توسط : پوریا.ر

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:, توسط مدیر وبلاگ
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :